poniedziałek, 17 grudnia 2012

Pierniczki z bakaliami (moje ulubione)


W tym roku to moje ulubione pierniczki miękkie, pachnące i do tego pełne bakalii. Ciasto podzieliłyśmy z siostrą na dwie części do jednej dodałyśmy bakalie, a drugą pozostawiłyśmy bez dodatków. Ciasto można zrobić nawet na kilka tygodni przed pieczeniem (moje leżakowało tylko 24 godziny) i odstawić do lodówki lub zimnej piwnicy. Polecam wszystkim...jest jeszcze czas!

  Składniki na około 120 sztuk pierniczków:
  • 2 szklanki miodu
  • 1 szklanka cukru 
  • 200 gr. masła
  • 150 gr. smalcu ( zastąpiłam masłem)
  • 3 torebki przyprawy korzennej do piernika (dodałam około 1,5 torebki) 
  • 1 łyżeczka cynamonu 
  • 1 łyżeczka imbiru
  • 1/2 łyżeczki mielonego pieprzu 
  • 1/2 łyżeczki mielonego kminku (nie dodałam)
  • 1,5 łyżeczki sody 
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia 
  • 4 jajka
  • 3,5 - 4,5 szklanki mąki pszennej ( dodałam 4 szklanki)
  • 1,5 szklanki mąki żytniej jasnej  (zastąpiłam mąką pszenną)
  • 1/2 szklanki kwaśnej śmietany 
  • 100 gr. suszonej żurawiny *
  • 100 gr. posiekanych orzechów włoskich *
  • 100 gr. płatków migdałowych *
  • 100 gr. rodzynków (nie dodałam)
  • dodatkowo: białko do posmarowania

 * ponieważ bakalie dodałam tylko do połowy ciasta użyłam po 50 gr., dobrze jest posiekać bakalie na małe kawałki, wtedy łatwiej będzie wycinać ciastka.


Sposób przygotowania:

  1. Miód, masło, cukier i wszystkie przyprawy zagotowujemy w garnku.
  2. Kiedy cukier się rozpuszczamy odstawiamy do przestygnięcia na około 20 -30 minut.
  3.  Mąkę mieszamy z proszkiem do pieczenia i sodą.
  4.  Do przestygniętej masy miodowej dodajemy mąkę, jajka, śmietanę i miksujemy na gładką masę.
  5. Gotowe ciasto powinno mieć luźną konsystencję i lekko spływać z mieszadła miksera. Dodajemy bakalie i miksujemy.
  6. Gotowe ciasto przykrywamy lnianą ściereczką i pozostawiamy w chłodnym miejscu (lodówka lub chłodna piwnica) na dowolny okres czasu - od kilku dni do nawet kilku miesięcy (moje stało tylko 24 godziny).
  7. Ciasto przechowywane w chłodnym miejscu zgęstnieje i  podsypywane mąką doskonale nadaje się do wałkowania. (użyłam dość dużo mąki do podsypywania).
  8.  Ciasto rozwałkowujemy na grubość około 5 mm. Wycinamy foremkami pierniczki. Układać na blaszce wyłożonej  papierem do pieczenia w odległości około 1,5 cm - 2 cm od siebie. Smarujemy lekko roztrzepanym białkiem.
  9.  Pieczemy w temperaturze 190ºC przez około 10 - 12 minut (piekłam 10 minut), do lekkiego zrumienienia. Pierniczki pieczone zaledwie chwilę dłużej, będą twardsze.
  10.  Pierniczki po upieczeniu są od razu miękkie, bardzo dobrze się przechowują. Można przechowywać w zamkniętej puszce przez długi okres czasu. Gotowe i pyszne!
                                                                   Źródło: Tutaj

2 komentarze:

  1. Czemu ja tu wczesniej nie trafilam :-)Swietnie wyrosly Ci te pierniczki!
    Pozdrawiam!
    Grazyna

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziekuję za zainteresowanie moja akcją. Jak wiesz, uczestnictwo w niej wymaga umieszcazenia banerka na stronie Twojego bloga lub w poście. Bez tego nie moge zaakceptowac Twoich przepisów. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję, że tu zaglądasz!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails