środa, 29 maja 2013

Tort ''Truskawka'' z musem serowym





W Polsce dopiero zaczyna się sezon truskawkowy, a ja tym tortem pragnę pożegnać porę dojrzewania truskawek, która u mnie właśnie się zakończyła.
Tort , który dzisiaj proponuję jest nieco pracochłonny. Składa się z pięciu warstw, które doskonale się uzupełniają i równoważą. Przygotowanie ''Truskawki'' można rozłożyć w czasie, można również pominąć kruchy spód, chociaż polecam przygotowanie całego ciasta, bo każda z warstw wnosi coś do jego smaku.




Kruche ciasto:

  • 150 gr. mąki pszennej
  • 100 gr. masła
  • 50 gr. cukru pudru
  • szczypta soli
  • 1 żółtko

  1. Do miski wsypać przesianą mąkę, cukier i  sól.
  2. Dodać pokrojone, zimne masło.
  3. Ciasto ''rozetrzec'' palcami do uzyskania konsystencji przypominającej piasek.
  4. Dodać żółtko i zagnieść.
  5. Zagniecione ciasto przykryć folią i umieścić w lodówce na 1 godzinę lub dłużej.
  6. Następnie ciasto rozwałkować na okrąg o średnicy około 24 cm, ponakłuwać widelcem i piec w piekarniku nagrzanym do 180 st. przez około 10-15 min.
  7. Po upieczeniu dopasować do tortownicy o średnicy 22-23 cm.

Biszkopt czekoladowy:

  • 5 jajek w temp pokojowej
  • 100 gr. cukru
  • 100 gr. mąki pszennej
  • 15 gr. kakao
  • 25 gr. masła
  • 1 łyżeczka esencji waniliowej

  1. Piekarnik nagrzać do 180 st.
  2. Tortownicę o średnicy 22-23 cm wyłożyć papierem do pieczenia.
  3. Jajka ubić z cukrem ( około 10 min).
  4. Dodać esencje waniliową.
  5. Przesiać mąkę i kakao,powoli miksując na najniższych obrotach, dodawać do ciasta.
  6. Na koniec, ciągle mieszając na niskich obrotach, dodać roztopione i przestudzone masło.
  7. Piec około 25-30 minut.
  8. Odstawić do wystygnięcia, a następnie przeciąć na 2 blaty (będziemy potrzebować tylko jednego).





Galaretka z musu truskawkowego:
  • 500 gr. truskawek
  • 3 łyżki cukru
  • 12 gr. żelatyny w listkach namoczonej w małej ilości zimnej wody
  1. Truskawki zmiksować z cukrem i zagotować.
  2. Odstawić z ognia i dodać namoczoną, odciśnięta z wody żelatynę
  3. Mieszać do całkowitego rozpuszczenia żelatyny.
  4. Galaretkę wlać do miseczki o płaskim dnie i średnicy około 18-19 cm.(Ja użyłam obręczy z tortownicy wyłożonej folią spożywczą.)
  5. Odstawić do lodówki do stężenia.


Mus serowy:
  • 70 ml mleka
  • 50 gr. cukru ( dodałam 100 gr.)
  • 1 laska wanilii
  • 4 żółtka
  • 12 gr. żelatyny w listkach zamoczonej w małej ilości zimnej wody
  • 250 gr. sera typu philadelphia
  • 350 gr. śmietany kremówki 33-35 % tłuszczu

  1. Mleko, cukier i ziarenka z wanilii wraz z laską wymieszać w miseczce, przykryć folią spożywczą i odstawić na około 1 h (ja zostawiłam na cała noc).
  2. Wyciągnąć laskę wanilii i zagotować mleko.
  3. Połowę gorącego mleka wlać do żółtek cały czas energicznie mieszając, następnie żółtka i całość mleka gotować na małym ogniu cały czas mieszając do osiągnięcia temp około 80 st.
  4. Mleko odstawić z ognia i dodać namoczoną , odciśniętą żelatynę.Wymieszać dobrze do całkowitego  rozpuszczenia żelatyny.
  5. Przełożyć mleko z żółtkami i żelatyna do miski i wymieszać z serem.
  6. Dodać ubitą śmietanę.



Glazura:

  • 175 ml wody
  • 100 ml śmietany kremówki 33-35%
  • 25 gr. glukozy w płynie
  • 125 gr. cukru
  • 62 gr. kakao
  • 8 gr. żelatyny w listkach namoczonej w zimnej wodzie

  1. Wodę, śmietanę, glukozę i cukier zagotować.
  2. Dodać kakao i wymieszać dokładnie.
  3. Dodać odciśniętą z wody żelatynę i wymieszać do całkowitego rozpuszczenia.
  4. Odstawić do wystygnięcia (około 25 st).

Montaż:

  1. Kruchy spód posmarować dżemem truskawkowym.
  2. Na wierzch ułożyć biszkopt czekoladowy.
  3. Całość zamknąć w pierścieniu tortownicy.
  4. Na cieście ułożyć krążek z galaretki i całość przykryć warstwą musu serowego.
  5. Odstawić do stężenia.
  6. Ściągnąć delikatnie obręcz i jeśli trzeba wyrównać boki nożem zamoczonym we wrzątku.
  7. Ciasto ułożyć na kratce i polać polewą czekoladową, odczekać do ścieknięcia nadmiaru polewy.
  8. Dekorować według uznania.



Zrodlo : Tutaj (przepis zmodyfikowany)

31 komentarzy:

  1. Czy Ty wiesz jak to wygląda? Za.... Idealnie, równiutko, tak apetycznie :)
    Kacha

    OdpowiedzUsuń
  2. Wygląda imponująco!! Pięknie :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Twoj torcik bedzie moja inspiracja dla tortu, ktory mam zamiar upiec juz niedlugo na rocznice slubu rodzicow :)
    Jest piekny!!!
    Bardzo podoba mi sie kompozycja 2 roznych ciast, masy serowej, a szczegolnie jestem zachwycona ta galaretka truskawkowa <3

    OdpowiedzUsuń
  4. ło mamo! i jak tu się odchudzać:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Wyglada fantastycznie, apetycznie..szkoda tylko ze takie pracochlonne, ale wezme przepis jak bede miala troszke wiecej czasu i cierpliowosci to napewno sprobuje! Znakomite!
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  6. Ojej... ale bym sobie teraz takie ciacho zjadła ;))

    OdpowiedzUsuń
  7. Pieknie wyglada, jak z dobrej cukierni!

    OdpowiedzUsuń
  8. łał! wygląda jak z najlepszej cukierni :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Uwielbiam takie torty niespodzianki. Twój ma aż 5!!! niesamowity jest i wierzę, że każda warstwa jest potrzebna:D

    OdpowiedzUsuń
  10. Zatkało mnie.Musi być pyszne:)www.anielskieprzysmaki.pl

    OdpowiedzUsuń
  11. Pięknie się prezentuje zarówno w całości jak i po przekrojeniu, ależ musi smakować! :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Warstwy prezentują się przepięknie!!!

    OdpowiedzUsuń
  13. Widzę, że przypadł Wam do gustu. Mam nadzieję, że ktoś się zdecyduje na wykonanie.

    OdpowiedzUsuń
  14. Prezentuje się widowiskowo, ma fantastyczny przekrój :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Nigdy jeszcze nie spotkałam się z takim ciastem - wygląda bosko!

    OdpowiedzUsuń
  16. Witam:D Nominowałam Cię do Liebster Blog Award... ;). Moje pytania oraz resztę szczegółów znajdziesz u mnie na blogu. Pozdrawiam serdecznie i zapraszam do zabawy! ;) gingerbreath.blox.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję za nominację, jak tylko znajdę chwilkę z pewnością wezmę udział w zabawie.

      Usuń
  17. o matko! ale pyszność! i ta galaretka! tort wygląda doskonale!

    OdpowiedzUsuń
  18. ja chcę mój zachwyt zawrzeć w jednym słowie:

    Mistrzostwo!

    OdpowiedzUsuń
  19. Wczoraj Twój tort zobaczyłam na blogu mojewypieki.com i dziś go zrobiłam.
    Oczywiście mocno wszystko zmodyfikowałam i troszkę na oko brałam składniki.
    Niestety nie wyszedł. Tzn. nie wyszedł tak idealnie jak chciałam. Nie potrafiłam przełożyć musu truskawkowego na ciemny biszkopt, dodatkowo dodałam za mało żelatyny i.. no cóż- klapa. Poza tym zrobiłam za wysoki ten mus i nie starczyło mi masy serowej na jego pokrycie.
    Jeszcze chyba nigdy mi nic tak źle nie wyszło.
    Jestem zniesmaczona tą sytuacją, ale na pewno spróbuję jeszcze raz, tylko tym razem w mniejszej skali.

    Dzięki za inspiracę

    OdpowiedzUsuń
  20. Ciesze sie , ze Cie zainspirowalam i przykro mi, ze ciasto nie wyszlo tak jak chcialas. Ciasto nalezalo wykonac zgodnie z przepisem , wtedy gwarantuje, ze wyjdzie. Nie poddawaj sie i powodzenia na przyszlosc!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja i domownicy dziś go spróbowaliśmy i muszę przyznać, że wygląda oszałamiająco, a jeszcze lepiej smakuje. Także moja kombinacja z przepisem była trafiona w 10 :)
      Zajrzałam na stronę z której brałaś ten przepis i zdecydowałam, że zrobię jeszcze z musem z pomarańczowej galaretki koniecznie z pomarańczami. Oprócz tego zrobię tę glazurę, bo nabrałam pewności siebie. :)

      Myślałam, że będzie gorzej smakować. Miłe rozczarowanie.

      Jeszcze raz dzięki, bo chyba nic mnie tak nie zainspirowało do wypieków, jak ten przepis.
      Proszę o więcej.

      Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  21. Witam:) jestem zachwycona i porządnie zainspirowana tym tortem;] chciałabym zrobić go na poniedziałek ale przede mną bardzo pracowity weekend.. Będę miała czas tylko rankami.. Stąd moje pytanie i prośba o radę.. czy mogłabym którąś warstwę przygotować już jutro? jeśli tak to jaką kolejność Pani zaleca? Z niecierpliwością czekam na odpowiedź:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Anonimowa, dziekuję za wizytę i odpowiadam na pytanie, jutro możesz przygotowac kruchy spód, ciasto czekoladowe i galaretke. W niedzielę rano zrób mus serowy, wylej na ciasto i wstaw tort do lodówki, a w poniedzialek możesz polać tort glazurą i gotowy :)

      Usuń
  22. Wow! Wygląda super! Mam tylko jedno pytanie- mam żelatynęw proszku, jakiej ilości powinnam użyć?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety nie jestem pewna, ale na torebeczce zelatyny (w tym momencie nie mam w domu zelatyny w proszku :( ) powinno byc napisane ile zelatyny uzyc na okolo 500 ml musu.Zaluje,ze nie moge pomoc.

      Usuń

Dziękuję, że tu zaglądasz!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails