czwartek, 29 grudnia 2011

Keks razowy z egzotyczną nutką





Choć święta już za nami, ja jeszcze nie zdążyłam zamieścić moich świątecznych wypieków.W tym roku pierwszy raz na naszym stole zagościł keks. Ciasto pełne suszonych śliwek, moreli , żurawiny, orzechów nasączonych kubańskim rumem i sokiem pomarańczowym. Jakby tego było mało zamiast mąki pszennej użyłam mąki orkiszowej, a słodkości dodaje cukier muskowado.

Składniki na 4 małe keksówki 5 cm na 15 cm:

 Bakalie:

pół szklank rodzynek
pół szklanki żurawiny
pół szklanki orzechów włoskich
10 suszonych śliwek pokrojonych w kosteczkę
10 suszonych moreli pokrojonych w kosteczkę
10 suszonych fig pokrojonych w kosteczkę
2 łyżki kokosu
50 gr. gorzkiej czekolady (pokruszonej)

Do namoczenia bakali:

2/3 szklanki soku pomarańczowego wymieszanego z rumem (dodałam pół szklanki soku i 1/3 szklanki rumu)

Dodatkowo:

3 łyżki dżemu pomarańczowego
2 łyżki miodu (dodałam wielokwiat)
1/2 łyżeczki zmielonego cynamonu lub przyprawy piernikowej
2 łyżeczki ekstraktu waniliowego
  2 szklanki mąki razowej
(użyłam orkiszowej razowej)
1 i 1/2 szklanki płatków owsianych (użyłam błyskawicznych)
  1/2 szklanki cukru trzcinowego (użyłam muscowado)
  2 płaskie łyżeczki sody
  3 jajka

  100 g masła roztopionego

Polewa:
100 g białej czekolady, 1/4 szklanki suszonej żurawiny, kilka łyżek mleka

Przygotowanie:Piekarnik nagrzać do 180 st. Przygotować foremki (jeśli nie używacie foremek papierowych , tylko metalowe to posmarujcie je odrobiną tłuszczu i wyłóżcie papierem do pieczenia)
Przygotować bakalie :do garnka wlać rum i sok pomarańczowy, podgrzać. Gdy będzie gorący odstawić z ognia, dodać wszystkie bakalie oprócz czekolady, wymieszać i odstawić na pół godziny do nasączenia. Do bakalii dodać: dżem pomarańczowy, miód, cynamon, wanilię, wymieszać. Dodać czekoladę i odstawić. Do miski wsypać mąkę, płatki owsiane, cukier, sodę wymieszać. Jajka roztrzepać i wymieszać z roztopionym masłem, następnie wlać do bakalii i wymieszać. Wszystko dodać do miski z sypkimi składnikami i delikatnie wymieszać łyżką do połączenia się składników.Wyłożyć do przygotowanych foremek i wstawić do piekarnika. Piec przez 40 minut. Wyjąć, dokładnie ostudzić. Trzymać zawinięty w folię aluminiową. Polewa: w kąpieli wodnej roztopić czekoladę ciągle mieszając na malutkim ogniu, odstawić z ognia, dodać żurawinę, wymieszać. Wlewać stopniowo mleko mieszając aż powstanie gładka polewa. Polać ciasto.Gotowe!

Zródło: ''Kwestia smaku '' (z małą modyfikacją)
Zdjęcie : kuzynka Beata

3 komentarze:

Dziękuję, że tu zaglądasz!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails